Kos Perhutanan Di UMS



          Yeahh Assalamualaikum smua :) Dengar cter result upu dah keluar dah ? Amacam okey tak ? Ada tak yg dpt course sains perhutanan ? Meh sni ceq nak habaq skit dgn hampa smua ni sblm hampa pi reject upu, sblm hampa pi msok Uni swasta. Apa kata hampa ni smua dengaq ceq nak cerita skit psal course perhutanan (Forestry). hehe.. Okey enough with bahasa utara hehe sje je nak test market boley ke tak ckp utaghaa, entah betol entah tidak hahaha, pkai hentam sja. hurmm before aku cter psal kos perhutanan ni aku nak cter skit psal diri aku ni. Mcm mana aku boley terjebak dgn perhutanan ni.

         Cternya mula mcm ni, lpas je abes spm aku msok matrics, dan mndapat kputusan yg tak berapa gempak, yg sedang2 sja. Pointer yg aku dpt msa matrics dulu 3.36 je pon... hahaha tak gempak pon. Kan aku dah ckp biasa2 je. So, aku pon sedar diri la kan msa nak isi upu nak msok Uni tu. Aku pilih lah course yg biasa2 je mcm biology, bioteknologi ( ni sbb aku minat gler dgn Bio), sains makanan ( sbb aku minat nak msak2 ecewahh ). Smua course yg aku isi ni smua dkt semenanjung, takda stu pon yg aku pilih Sabah or Sarawak.

         Time result upu kluar tu kan aku check by msg taw, " Tahniah anda telah terpilih utk melanjutkan pelajaran di Sabah, kod kos Hg23 " Haa lebih kurang mcm tu laa.. msa tu aku rsa terkejot gler, tak taw nak ckp apa, how come aku boley dpt Sabah sdgkan aku tak apply pon dkt Sabah kan and lgi stu apa benda tu HG23. Aku pon type la dkt google Hg23 skali time dpt taw tu Hg23 is Perladangan Hutan Dan Perhutani . I was like heart attack, seriously sngt2 terkejot plus im very dissapointed.

              Tiba2 aku tringat yg aku pnah dgar org ckp klau msok matriks ni dpt keputusan yg okey pon boley dpt course lelong. Mna taknya lgi lah buat aku nangis and sngt2 risau, aplah kerja yg aku boley buat lpas graduate kos hutan ni. hahaha tu yg bnyk brmain dlm pkiran aku before aku accept tawaran ums ni. Tapi entah mcm mna kan, hati ni lembut bla parents support aku msok course ni. So why not kan try something new, something yg tak pnah dengar about perhutanan :)

                Okey back to the main is, lpas aku dah explore skit, get some experience study ttg forestry aku dah mula jatuh cinta dgn course ni ecewahh hahaha . i think course ni not bad la jugak and aku rsa course ni totally not course yg dilelong, sbb apa aku ckp mcm ni. Okey cuba korg pkir eh klau takda pokok, rsa2nya korg boley hidop tak ? Definately jwpnnya tak kan hehe, So actually graduan2 mcm kmi ni lah yg di perlukan for the future besides other profession mcm doctor, engineer etc. 

               Haa kan dah pnjg lebar aku cter psal pengalaman aku...hahaha harap tak boring, and korg dpt yakinkan diri korg utk amek kos perhutanan ni. Okey aku nak bgtaw yg dkt UMS ada 4 course perhutanan iaitu Perladangan Hutan Dan Perhutani (Hg23), Perhutanan Tropika Antarabangsa (HG19), Taman Alam Semulajadi & Rekreasi and last is Teknologi & Industri Kayu (HY11). Setiap course ni ad kelebihan msing2 dlam kerjaya korg nnti.

                 Aku rsa tu jela kot yg dpt aku share skit psal kos perhutanan, kalau nak taw ttg kos perladangan hutan dan perhutani which is psal course aku boley la tengok entry yg sblm ni. Dkt situ aku ad cter la serba skit psal course aku.

Satu advise yg aku nak bgtaw dkt korg.

Tak kisah la apa org nak kata, nak pndg rendah dgn course kau
amek kata2 kutukan dorg tu sbgai semangat korg utk buktikan yg korg boley berjaya :)

why not kta try something new kan mna la taw kta tetiba jatuh cinta dgn kos sndri mcm aku ni hahaha :D

Nasihat tu di berikan kpd sesiapa yg dkt luar sana yg rsa kos yg korg dpt tak gempak, tak stylo
okey peace yaww !! hoperfully dgn entry kali ni aku dpt yakinkan korg utk accept tawaran kos perhutanan di UMS.

Boley la jadi junior aku hehe Bye <3

 

CONVERSATION

1 comments:

  1. skg abis year4 sdh ka atau grad sdh? hahah cba share sketttt. btw sa pn forester jga hahah

    ReplyDelete

Back
to top