Pengalaman time daftar kolej kediaman di Universiti Malaysia Sabah


Assalamualaikum guys.. 


Before aku nak cter dekat korang pengalaman aku daftar kolej kediaman ni. Moh la aku nak cter sedikit tentang kediaman-kediaman apa yang wujud di UMS ni. Kediaman-kediaman di UMS ni juga dikenali sebagai kampung. So nanti korang jangan terkejut berok pulak kalau ada senior yang tanya korang duduk kampung mana. hehe :p First thing la yang korang kena tahu kolej kediaman UMS ni ada 8 kediaman iaitu :-
                   
  • Kolej Kediaman AB yang juga dikenali sebagai Kolej Kediaman Tun Mustapha. Jumlah kapasiti pelajar yang mendudukinya seramai 1,771 orang.

  • Kolej Kediaman CD yang juga dikenali sebagai Kolej Kediaman Tun Fuad. Jumlah kapasiti pelajar yang mendudukinya seramai 1,454 orang.

  • Kolej Kediaman E yang juga dikenali sebagai Kolej Kediaman Excellent. Jumlah kapasiti pelajar yang mendudukinya seramai 3,600 orang.

  • Kolej Kediaman KF yang juga dikenali sebagai Kolej Kediaman Kingfisher. Kolej ini terletak di luar UMS. Jumlah kapasiti pelajar yang mendudukinya seramai 602 orang. Kolej ini diduduki khas oleh pelajar perubatan UMS. So berbangga la wahai pelajar medic hehe :p

  • Kolej Kediaman Usia ini terletak di 1 Borneo shopping mall. Shopping mall yang selalu aku pergi nak release tension hehe. Nanti aku cter dkt korang pasal 1B :D 

  • Kolej Kediaman UA/UA2/UCA juga terletak di luar UMS.

  • Kolej Kediaman Lestari. Kediaman ini terletak di Kampus Sandakan.

Okey dah tahu dah pasal kolej kediaman ? haa mestilah dah tahu kan sebab dah bagitahu kuikuikui :p Okey back to the title. Pengalaman aku berdaftar di kolej kediaman. hurmm aku dapat cter dekat korang pasal kolej kediaman E jela kan sebab aku dapat duduk kampung E. So tempoh yang telah diberikan oleh pihak UMS untuk berdaftar ialah dua hari sahaja. Jadi mestilah aku nak daftar time first day kan sebab nanti boleh pilih katil awal2 hehe. Paling penting tempat tido aku tu :D


So time sampai je di pintu gerbang UMS tu, hati dah mula rasa debar-debar dah, memang cantik la UMS ni. Serious aku tak tipu. kitorang (aku, abah, aunty aku 3 orang, 1 uncle aku, dan 1 abg sedara) hehe ramai kan datang teman aku nak daftar :p  pon ikut la sinage yang ada di tepi2 jalan tu yang pihak UMS letak untuk guide kitorang ke tempat berdaftar. Sepanjang laluan tu nampak la akak2 abg2 yang segak lagi bergaya pakai uniform palapes, suksis, Jpam. Diorang ni senior2 kita taw jangan ingat pasukan RELA yang dekat rumah orang kahwin tu. hihi. Okey sampai je dekat kampung E tu kitorang diarahkan untuk parking dekat padang kawad UMS, betul2 depan kampung E. Keluar je dari kereta ada la satu hamba Allah ni cakap dgn kitorang barang2 segala luggage pihak UMS ada sediakan satu lori bantuan untuk bawa barang2 msok ke kolej. haa jadi korang semua jangan ler risau kalau tak berdaya nak angkat semua barang2 korang yang berlambak tu : ) kalau macam case aku ni, kitorang angkat sendiri sebab ramai aunty and uncle aku tlong angkatkan hehe. Memang aku bersyukur sangat2 la kan. Tapi kalau mana yang parents je dtg tu korang jangan risau la lori kan ada :)


Sepanjang laluan korang nak masuk kampung E tu korang akan lalu satu tasik yang besar la jugak. Tapi nak cakap indah tu, korang tengok la sendiri indah ke tidak tasik tu nanti haha. Sampai je korang kena beratur dekat cafe. Memang ramai la kan yang line up kata pon 3 ribu orang yang berdaftar. So korang kena bersabar la sikit taw. Dekat cafe nanti ada komputer yang disediakan, dekat situ korang akan log in number matrik korang then dari situ korang akan dapat tahu number blok, tingkat, rumah dan bilik. Contohnya macam B1-1-4-1. Tu maksudnya korang blok B1, tingkat 1, rumah 4, bilik 1. Next, korang kena beratur lagi, kali ni untuk dapatkan barang2 korang sepanjang minggu suai kenal (MSM). haa lepas je habis tu korang dah boleh dah pergi naik blok dan tiba masanya untuk pilih katil yang korang rasa selesa untuk korang. Tapi sebelum tu nak di ingatkan dekat korang parents are not allowed to enter the blok. So nampak gayanya korang kena la angkat barang2 korang yang berguni-guni tu sendiri. hehe. Tips untuk elakkan mengangkat barang2 tu sendiri alaa korang bodek la sikit akak2 abg2 fasi tu untuk tolong korang angkat :) mana la tahu bernasib baik kan dorang nak tolong ke. So before msuk UMS ni berdoa la awal2 supaya dapat akak2 abg2 fasi yang baik hati :D  Ni nak tunjuk sikit rupa bilik yang ada dekat kampung E ni 



Ni la suasana bilik di Kampung E. Ada dua katil double decker. 4 meja belajar. Meja study ni juga tempat korang letak baju2 korang. So nanti pandai2 la korang organize barang2 korang tu ye : D



Okey sekarang ni kita cter pasal blok2 yang ada di kampung E ni. Dalam kampung E ni kita ada 5 blok iaitu blok A1, A2, A3, B1 dan B2 . Hanya blok B2 ni sahaja diduduki oleh pelajar lelaki. Yang blok lain2 tu semua pelajar perempuan. Dulu blok B1 ni pelajar lelaki yang duduk tapi sekarang jumlah lelaki yang masuk Uni dah berkurang jadi sekarang blok B1 pelajar perempuan yang duduk. Kesiankan pelajar lelaki, maju lah wahai kaum2 lelaki anda semua sepatutnya menjadi ketua kepada kaum2 perempuan ni :D hehe. Mesti korang tertanya kan kenapa ada rumah dalam blok, sebenarnya macam ni konsep rumah dalam kampung E ni, dalam satu rumah akan ada tiga bilik, dalam setiap bilik ada 4 orang pelajar, thats mean setiap satu rumah akan ada 12 orang pelajar. Korang jangan risau pasal bilik air nanti dalam satu rumah akan ada 4 bilik air. Tapi actually ada je satu bilik yang ada dua single bed, normally yang dapat bilik macam tu selalunya senior la, so bagi yang junior tu korang berempat lah ye.


Mengenai cafe pulak, cafe kampung E ni lah yang boleh di katakan paling sedap dan banyak pilihan makanan berbanding kediaman yang lain. Nak kata murah tu takda la tapi berpatutan la juga dia punya harga makanan untuk student Universiti ni. Pandai2 lah nanti korang manage duit korang tu terutama duit Ptptn hehe. Dekat cafe ni nanti ada koperasi jadi segala khidmat binding ke photostate ke nak print ke korang jangan risau kalau2 korang tak mampu nak beli printer sendiri : )Haa lagi satu nak bagitahu perkara paling penting dekat kampung E ni. Manalah tahu kan kalau2 di antara korang yang tetiba terkunci bilik and time tu kunci korang tertinggal dalam bilik tu, korang boleh pergi dekat chase perdana betul2 depan koperasi. Dekat situ korang boleh mintak kunci spare dengan pegawai yang bertugas. Kna byar Rm 1 klau tak silap klau nak dpt kunci spare, anggapla mcm denda yerr hahaha :D


Itu jela yang dapat aku share tentang kampung E ni. Kalau tentang kampung AB dan CD bilik mereka lebih besar dan selesa. Single bed, satu meja study, satu almari pakaian. Jadi bagi sesiapa yang  dapat kampung AB dan CD anda sangat lah beruntung taw. Tapi mana2 pelajar yang dapat kampung E korang jangan la sedih sebab korang masih ada peluang lagi nak pindah ke kampung AB dan CD dengan cara join PALAPES, SUKSIS dan JPAM dengan bersyarat tinggi korang mestilah lebih 156cm ke atas. haha kalau yang macam aku ni tak mampu la nak join sebab tinggi aku pon tak layak hehe. jadi aku redho je duduk kampung E ni lagi pon kampung E ni not bad what, Best apa :DOkey tu jela yang mampu aku share dengan korang, hopefully berguna la kepada sesiapa yang nak tahu tentang kediaman kampung E. Bagi kediaman luar kampus tu aku tak mampu la nak share dgn korang sebab aku pon tak pernah lagi duduk luar UMS, Al-maklumlah baru first year ni :)

CONVERSATION

6 comments:

  1. Kereta Sewa Afra Kota Kinabalu
    Kereta Sewa Serendah RM70/day *terma dan syarat
    Whatsapp : 0128031380 untuk tempahan
    Whatsapp : 0128031380 untuk tempahan

    ReplyDelete
  2. Kereta Sewa Afra Kota Kinabalu
    Kereta Sewa Serendah RM70/day *terma dan syarat
    Whatsapp : 0128031380 untuk tempahan
    Whatsapp : 0128031380 untuk tempahan

    ReplyDelete
  3. Can’t wait to be an asasi student here 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Omg same as me 😍 sy punye teruja sampai cari macam2 blog org about ums

      Delete
    2. Oh haha 😆 hello fellow student. Kita mula study nanti di bulan Jun.

      Delete
    3. I can't wait to study here too.. kalau la dpt

      Delete

Back
to top